اعتصاب بیش از همه به کسانی ضربه میزند که هر روزه با قطار به سر کار میروند. از ساعت دو نیمه شب، دوباره قطارها از حرکت ایستادند. این بار اعتصاب کارکنان حمل و نقل مسیرهای درون و برون شهری را در بر میگیرد.
بر اساس گزارشی که راهآهن سراسری آلمان منتشر کرده است، تنها ۱۵ درصد از قطارهای بین شهری هنوز در شرق آلمان طبق برنامه حرکت میکنند. در شهر اشتوتگارت و فرانکفورت برنامهی حرکت تقریباً دو سوم از قطارهای شهری-میان شهری لغو شدهاست. در مسافتهای طولانی، بیش از همه قطارهای سریعالسیر از حرکت بازایستادهاند. راه آهن آلمان اعلام کرده، تلاش میکند تا در مسیرهای طولانی از هر سه قطار سریعالسیر، دو قطار طبق برنامه حرکت کنند.
در ایالت نورد راین وست فالن (Nordrhein Westfalen) حتی حرکت قطارهایی که صبح زود بر اساس برنامهی جایگزین میبایست بهراه بیفتند هم لغو شد. اوضاع در ایستگاههای قطار بسیار آرام است، چرا که مسافران هرروزی قطارها، از وسایل نقلیهی دیگری برای سفر و رسیدن به سر کار استفاده کردهاند. از سوی دیگر ترافیک در جادههای میان و درون شهری بسیار سنگین است.
تدابیر راه آهن آلمان برای مقابله با اعتصاب
شرکت سهامی راه آهن سراسری آلمان برای به حداقل رساندن پیامدهای این اعتصاب، تقریباً ۵۰۰ اتوبوس را وارد ناوگان حمل و نقل شهری کرده است. در مسیرهای طولانی بین شهری، مانند برلین-درسدن هم اتوبوسها به جابجایی مسافر میپردازند. از سوی دیگر راه آهن، تقریباً هزار تن از کارکنان خود را به حالت آماده باش در آورده است. همچنین تلاش شده تا با انتشار برنامهی اضطراری حرکت قطارها در اینترنت، از فشار وارد بر مسافران در جریان این اعتصاب کاسته شود.
اعتصاب، تنها "امکان" سندیکا
یکی از سخنگویان سندیکای لوکوموتیورانان از مسافران خواسته است که وضعیت اعتصابکنندگان را درک کنند. این سخنگو با اظهار تأسف از این که لغو برنامهی حرکت قطارها بیش از همه مسافران را با دردسر مواجه کرده، گفته است که این تنها "امکان" سندیکاست.
ریاست راه آهن سراسری آلمان راوش (Rausch) در مناقشه خود با سندیکای لوکوموتیورانان بر سر تعرفهی حقوقی مشخص، بار دیگر این خواسته را رد کرده و نمایندگان سندیکا را به بازگشت به پای میز مذاکره فراخواند.
اعتصاب لوکوموتیورانان در قطارهای کالابر
اعتصاب لوکوموتیورانان در بخش قطارهای حامل کالا، نیز از روز چهارشنبه آغاز شد. این اعتصاب هنوز تأثیری بر فعالیتهای بندرهای بزرگی مانند هامبورگ یا برمن نداشته است. اما از آنجایی که بیشتر قطارهای کالابر شب هنگام در حال رفت و آمدند، انتظار میرود که اثرات اعتصاب در این بخش روز ۵ شنبه نمایان شود.
فولکس واگن، برای کارخانههای خود که در شرق واقع شدهاند، برنامههای اضطراری تدوین کرده است و قصد دارد که بیشتر قطعات خودروها را از طریق کامیونها جابهجا کند.